Den ena ser ett benrangel där den andra ser en tjockis

Alla som känner mig vet att jag är klen. Och smal. Jag vet att jag är det. Kan vi bara enas på dessa punkter först?

Bra.

Ändå så håller jag på att bedömma mig själv konstant. Jag ser alla mina fel och brister, skillnaden mellan midja och höfter - för tjejer ska förhållandet vara 0.85, vad har jag, typ 0.70? Vilket innebär att min rumpa ser gigantisk ut, och med tanke på total avsaknad av kvinnliga former på överkroppen så ser jag enligt mig själv aningen opropertionelig ut. Och med tanke på att jag under mina tidigare år var ganska knubbig, så har tankarna hängt i nu när jag dragits ut på längden. Så ofta när jag ser mig i spegeln ser jag den lilla knubbiga och fult klädda flickan. Illa? Jovars, men jag vågar i alla fall gå utanför dörren.

Igår såg jag ett program om folk med en sjukdom som gör att de ser sig själva som groteska. En del av dem kan knappt gå utanför dörren, andra gömmer sig bakom smink eller solglasögon. Och det skumma är att de ser helt normala ut! En av tjejerna som var med i programmet var till och med riktigt söt. Och hon kunde inte komma över tanken på att hon skulle vara den fulaste människan på jorden. I mötet mellan henne och mannen med solglasögon sa han till henne "Skojar du, har du samma sjukdom som jag? Jag trodde du var psykologens snygga assistent!"
Hon bara viftade bort komplimangen med "Kameramannen håller på att betala en massa folk för att säga sådär!"
Tänk om jag skulle bli så?

Självklart inser jag att folk tar illa upp när smala och snygga folk (låt oss anta att jag skulle tycka att jag är något av detta) säger att de är fula och tjocka. Men hur vet vi att de/jag inte tycker att vi är det då? Under högstadiet fick jag höra upprepade gånger av en kompis att jag såg ut som om jag hade anorexia. Jag tog ytterst illa vid mig. För jag var smal, men inte så smal i mina ögon som hon såg mig (hon var förövrigt smal och bestod av enbart muskler, men klagade ändå på att hon var tjock!). Sned kroppsuppfattning, kan det klassas som en sjukdom? Kanske, och i sånna fall kanske jag har den sjukdomen. Vem vet? Jag tänker inte ta reda på det.
Men jag är fullt medveten om att jag är smal. Jag säger smal, för mager går jag inte med på, med min rumpa och allt. Insikten att jag är så smal som jag är kom i frankrike, i åttan. Eller rättare sagt, när jag fick se på filmen som min lärare gjort medan vi spelade basket. Fyra pinnar stack ut ur skjortsen och t-shirten. Det var nästan otäckt. Det var sannerligen en tankeställare, för om det är så folk ser mig så kanske jag bara borde hålla käften och käka på?

Gener, mina vänner, generna bär på svaret. Jag kan inte gå upp i vikt, och om jag gör det lägger det sig på rumpan direkt. Inte mitt fel. Inget att göra åt. Så lösningen då? Dags att skaffa muskler!

/HM



Kommentarer
Postat av: Ellen

Jag tror att alla, precis ALLA människor har komplex, och svaga punkter som bara dem själva vet om. Hur skulle man kunna ha något annat i vår utseendefixerade värld? Men jag tror också att ju mognare man är, ju mer inser man att alla människor ser olika ut, och att det är massor med saker som spelar in, som gener, livsstil mm. Det är bara att acceptera. Jag tycker du har fin kropp, men visst är det bra med muskler, bygger man upp muskler när man är ung får man oftast mindre problem med ryggen när man blir gammal och sjunker ihop... Annars brukar jag hålla mig till mottot "mår jag bra på insidan ser jag bra ut på utsidan". Du kan ju testa det :) Kram /Ellen

2008-01-26 @ 12:19:46
URL: http://ellenfanny.blogg.se
Postat av: Sandra

Det är nog ingen som är helt nöjd med sitt utseende. Inte ens vi som är smala, vi tycker att vi är för smala, de som är lite större tycker att de är för tjocka... Det är inte lätt.

2008-01-26 @ 15:42:17
URL: http://strangershouse.blogg.se
Postat av: Lisa

Jag tror också att alla människor har komplex. Det finns nog väldigt få som är nöjda med sig själva precis som de är. Det är vrickat och jag tänker på den där reklamen som gick på MTV när den tjejen stod och såg sig själv i en spegel, drog lite i hullet och sen när kameran zoomade ut såg man att hon var ett benvrak. Den reklamen var väldigt bra. Och sorglig.
Men istället för att tjöta om det säger jag som Jens istället:

du sa att du tyckte du var ful
jag fatta ingenting
för det där är skitsnack, och det vet du
du är det vackraste jag har sett ju

2008-01-26 @ 16:57:21
Postat av: du vet vem, han med en

Jag tycker att du är smällfet.. xD

2008-01-28 @ 17:25:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0