You've got the power

Det blev faktiskt lite film och ostbågar förut. Ingen Disney dock, utan såg istället på Swing Vote. Kevin Costner spelar en kille, Bud, som knappt bryr sig om något, förutom sin dotter, öl och fiske. Han bryr sig inte ens om att rösta. Men hans dotter Molly, en riktigt smart och engagerad liten tös, hon tycker att det är viktigt att ta sitt ansvar. Så när pappan inte lyckas dyka upp till vallokalen i tid, då röstar hon i smyg åt honom. Men ojdå, rösten räknades inte för den registrerades för sent! Och nu föll det sig så att valet blev oavgjort (!) så pappans röst ska få avgöra vem som blir amerikas näste president!

Filmen utvecklas till att båda kandidaterna gör allt för att vinna över denna avgörande röst, de överger det mesta som deras parti står för, för att på så vis kunna övertala röstaren. Tänker dock inte avslöja hur det slutar..


Bud med dottern Molly i Swing Vote

Men tänk er det va, att få avgöra vem som blir USA:s nästa president! Sicken press! Tänk om man väljer fel? Hur ska man kunna välja rätt egentligen? Jag skulle nog inte klara att ha sådant ansvar vilande på mina axlar..

Nästa höst är det val. Några klasskompisar älskar att diskutera politik, och är duktiga på det också. Men jag blir bara förvirrad. Jag vet inte vad jag tycker blir bäst. Vad alla partier tycker i alla frågor. Vet inte ens om jag orkar sätta mig in i det. Det är lång tid kvar till valet, men jag verkar vara tvungen att veta nu var jag står. Och visst har jag en uppfattning. Men ingenting är spikat än.

Hur ska man kunna avgöra, egentligen, vad som blir bäst i framtiden? Det går ju inte att veta nu!

/HM


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0