Dialektmysterier

Visste ni att det finns många svenska dialekter som är nästan helt obegripliga? Jag kom fram till det precis nu. För imorgon har vi vårt första seminarium, och inför det ska vi lyssna på och försöka översätta några meningar från olika svenska dialekter. Näst intill omöjligt ju! De översättningar som jag har fått ihop är inte ens vettiga.. blir spännande imorgon att få reda på vad de sa egentligen.

Om ni är lite smått intresserade av dialekter så tycker jag att ni kan klicka här för att lyssna lite. Det är faktiskt lite kul att försöka klura ut det! Älvdalen, Burträsk, Överkalix.. jag skulle inte klara mig en dag.

(Och det finns facit. Vi har bara inte tillåtelse att kika där förrän imorgon.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0